søndag 13. juni 2010

Han kom på TerminDatoen:)

Helt i rute;0) der kom han akkurat som bestilt.... fredag 11.juni, kl 06:29 -en Nydelig Engel! helt helt Nyyyydelig....!
Alt var Perfekt hele veien.... rett før jeg skulle legge mine søte små;0) fikk jeg tlf om at slimproppen hadde gått, de vordende satt hos dyrlegen med hunden og lurte på om de bare skulle fortsette å vente på dyrlegen, eller om de skulle vende nesa hjemover og evt til sykehuset.. de var spente men tok det hele ganske rolig... Riene var jevne men ikke så smertefulle at de følte for å forhaste seg..
Slimproppen betyr at Fødselen er i gang, men det "elementet" aleine gir ikke noe indikasjon på om det er på tide å farte til sykehuset, eller ikke. Intervallene på riene er en ekstra indikasjon, men enda mer intensiteten på riene;0) om vannet er gått må man også vurdere det utifra riene, men Fødselen skal da skje innen 24timer...
Jeg fikk akkurat lagt alle 3 Prinsessene før de Gravide kom, også kjørte vi sammen til Ringerike Sykehus:) det var Sommerfugler i bilen. Vi samjusterte oss litt med en gang.. og jeg fikk statusoppdatering. Etter litt tid anbefalte jeg at vi skulle ta i bruk en bestemt LYD som vi hadde snakket om og øvd litt på i FødselsForberedendeKurset, for flere mnd siden.. Lyden ga umiddelbart resultater... alle Sommerfuglene satte seg Pent i vinduskarmen og stemninga blei Roligere:) Vi trådde sammen inn i det Hellige og Magiske FødeRommet
(-modusen).
Som Gravide PUSTER vi jo for 2, oss Selv og Barnet -med en bestemt LYD får vi dratt utpusten leeeenger UT og det blir lettere å få luft INN og Dypt NED til Barnet/Bekkenet. Dette er et Viktig element om Du ønsker Deg en POSITIV og GOD FødselsOpplevelse..
DYP PUST ->gir Kroppen mindre motstand til å "slippe den Lille ut".. LYDEN hjelper Deg til å få den riktige DYPE PUSTEN.
(Overfladisk pust bare ned i kravebeinet -er liten hjelp for Mor, og Kroppen -ALT blir mye MER intenst, energien tappes fortere og Kroppen må jobbe hardere for å gjennomføre jobben.. det blir en jobb isteden for en "naturlig Bevegelse" som Kroppen egentlig KAN.)
Etter 45min kjøretur var vi vel framme ved sykehuset.. vi tuslet Rolig inn til mottaket, hvor Mor og Barn ble sjekket.... akkurat kl 22:00 gikk vi inn i Fødestua med 5cm åpning:) et Nydelig FødeRom med Badekar, eget Bad m/Dusj, seng, FødeKrakk ..og Prekestol og Sakkosekk fikk vi inn i løpet av Fødselen også;0) Alt ble tatt i bruk. Badekaret gjorde nytten lenge, men da Prinsen så DagsLyset brukte vi FødeKrakken -det var et SAMspill uten like..helt Naturlig uten noe kjemisk smertelindring:)
Jeg er Stolt og Beæret -for noen FødeKrefter! for en innsats...!
det så nesten ut til at energien var borte en liten periode,
Men så kom det en så Kraftig Energi fra laaaaaangt inne i FødeKvinnen som overgikk ALT -skikkelig heftig og helt Nyyyyydelig!
Også MedMoren/Partneren hadde en helt Fantastisk Tilstedeværelse de fleste FødeKvinner ville misunne -hun ga masser av oppmuntrende ord, de spøkte sammen, hun kom med kald klut, drikkevann, mat/næringspåfyll underveis (dadler, organic foodbars, aprikoser, RÅ sjokolade....), kledde av/på, dusjet ryggen/halen, masserte føttene osv -sammen "tok de" FødeRommet akkurat som man skal og kan i en Fødsel... Utrolig Rørende og VAKKERT!
Jordmødrene var Milde og Rolige -Respekterte parets Ønsker (leste Ønskebrevet og tok Hensyn).
Nok en gang fikk jeg Bekreftet at jeg har Universets mest BeRikende yrke -så heldig jeg er som stadig kan oppleve Livets Mirakler på en så Givende måte -helt Unikt! LYKKEN ER!!!
Som Doula har vi så mye å tilby;0) ikke alt er nødvendig å ta i bruk hver gang... Men jeg ser at min Redskapskasse er ganske stor og sammensatt ->med Pust, Lyd, Massasje, Soneterapi, Akupressur, Homeopatiske midler og blomsterEssenser, i tillegg så er jeg TRYGG og ROLIG som person og jeg har full tillit til Kvinnen som en FødeKvinne.... Naturen er Nydelig!
men som FødeKvinner, og som ufødte/Nyfødte, er vi helt Unike med helt ulike og Individuelle Behov -og der er vår oppgave som Doula å tilpasse oss og tilrettelegge for den Aller Beste FødselsOpplevelsen -alt er på FødeKvinnens premisser!

1 kommentar:

  1. Jeg får tårer i øya av hvor søtt du skriver!
    JA, det var magisk!!!!
    ALLE burde ha med seg deg under en fødsel!!! Vi er helt i ekstase over hvor god hjelp det var i deg, og sprer gladelig budskapet til alle!
    HURRA for deg, oss og vår herligste Bjørn Timian! Vi storkoser oss, og bare NYTER!

    De aller beste klemmer fra medmor Mamsen og mamma`n til vidunderet

    SvarSlett